Skjult reklame – blogger retningslinjer

Skjult reklame - blogger retningslinjer

Forbrugerombudsmanden er kommet med nogen retningslinjer til bloggere omkring overholdelse af markedsføringsloven § 4.

Det er jo fint nok med retningslinjer og råd til bloggere, da det kan være svært at gennemskue hvor tydeligt der markeres at noget er en reklame, eller et betalt indlæg eller andet hvor der reklameres for et produkt eller et firma.

MEN

Når retningslinjerne er en smule mere forvirrende end at de gavner, så ved jeg ærligt talt ikke helt hvad det skal gøre godt for.

Uddrag fra vejledningen:

“Hvordan skal det fremgå af dit blogindlæg, at det er reklame?

Det skal være tydeligt for forbrugeren, der læser/ser dit blogindlæg, at der er tale om en reklame. Derfor skal de gøres opmærksomme på, at det er reklame, inden eller imens de læser/ser budskabet.

Er målgruppen for reklamen voksne – og ikke børn – vil Forbrugerombudsmanden i hvert fald anse markedsføringsloven for overholdt, hvis blogindlægget markeres med en af følgende tekster i minimum samme skriftstørrelse som den, der er anvendt i blogindlæggets overskrift:

  • ”Reklame”
  • ”Annonce”
  • ”Betalt indlæg”
  • ”Sponsoreret indlæg”

Oplysningen om, hvor et produkt er købt, navnet på virksomheden, ordene ”I samarbejde med X”, ”Affiliate-aftale” eller ”Gave fra X” er eksempler på formuleringer, der ikke tilstrækkelig klart gør forbrugeren opmærksom på, at der er tale om reklame. De, der ser blogindlægget, må ikke være i tvivl om, hvornår en bloggers omtale af et produkt, en service eller en virksomhed er reklame.”

Altså så kommer hele verden til at tro at mange indlæg her og på alle andre blogge er noget der tjenes styrtende med penge på.

Tværtimod.

De fleste af os beautybloggere modtager produkter som firmaet håber på vi omtaler, men der er ingen garanti for det, da ingen (jeg kender ikke nogen i hvert fald) har en aftale på skrift eller mundtligt om at der skal skrives noget. Derfor ville jeg ikke ane hvad for en kategori jeg skulle lægge et indlæg som det under. Det er jo ikke sponsoreret, betalt eller en reklame eller en annonce.

Ikke mindst nævnes der også at modtager man et produkt som gave, er det som udgangspunkt ikke en reklame, men en masse ting kan spille ind. Grænsen er altså hårfin og man skal kigge sig godt for ikke at snuble.

Som en af min blog kollegaer fint udtrykte det: “Bruger du ord som reklame, annonce eller sponsoreret tror jeg de fleste vil gå ud fra der er kolde kontanter involveret :confused: Føler mig i den grad tvunget til at overdrive mit “udbytte” med de nye regler”

Der må jeg være helt enig. Der mangler i den grad retningslinjer for professionelle bloggere kontra hobby bloggere. Da det er to forskellige verdener når man ser på udbyttet.

Jeg vil næsten sige vi mangler en slags sortering. Der er i min kommune en app til vores affaldssortering. Der kan jeg taste ind hvad jeg vil smide ud og så får jeg kategorien for hvor det skal smides ud og så ved jeg det. Det er svært at skære alle over med en kam og det føler jeg meget er det som Forbrugerombudsmanden har gjort her.

Jeg har altså endnu ikke helt grejet hvordan jeg skal gøre opmærksom på det mere end jeg gør i dag. Udfra retningslinjerne skal jeg til at starte mine indlæg med REKLAME på størrelse med overskriften, hvis jeg viser en neglelak som jeg har fået tilsendt eller mit indlæg inderholder et affiliate link. Hvilket absolut heller ikke er noget som jeg tjener styrtende med penge på.

Jeg synes som skrevet tidligere det er fint, at der er kommet nogen retningslinjer for bloggere, det har der i den grad manglet. Men kunne de så ikke godt have taget og rådført sig med nogen bloggere. Det her gavner hverken bloggere eller læsere, da bloggeren udstråler noget forkert overfor læserne og læserne vil tro at samtlige bloggere modtager penge for alle indlæg.

Alle retningslinjerne kan læses hos Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Der er i øvrigt også en Spørgsmål og svar til Reklamer på sociale medier, som er god at tage et kig på som blogger.

Hvad synes i derude på den anden side? Tror i det kommer til at gøre det mere gennemskueligt hvad der er reklame og hvad som bloggeren selv har købt og betalt og fremviser på bloggen?

Synes i at jeg er god nok til at oplyse om noget er tilsendt fra et firma, affiliatelinks osv?

I øvrigt glæder jeg mig da til at se det slå igennem. Jeg er ikke faldet over en blog endnu, som praktiserer de nye retningslinjer og jeg læser trods alt med et par steder 😉

Skjult reklame – blogger retningslinjer

10 comments

  1. Hold da op, de gør det ikke nemt for jer, hva? :Ambivalent:
    Jeg synes altid du har været klar når det har været et sponsoreret indlæg. :ThumbsUp:
    Som du også skriver, så synes jeg også, reglerne burde indeholde en eller anden form for differentiering alt efter hvem man er/hvor meget man “tjener” på et indlæg, for der er jo stor forskel på, hvad mindre bloggere kontra den mest læste Mascha Vang får for et indlæg.

    1. Nej det ville være synd at sige. Jeg er glad for du synes det, jeg prøver i hvert fald at gøre mit bedste så ingen der læser med er i tvivl.

      Jeg håber i hvert fald på at nogen flere vil råbe op om det, så der kan ske noget ved det. Ellers så ender det jo med at det er sådan det bliver…

  2. Altså, jeg er enig med dig. Jeg har aldrig fået penge for at lave et indlæg, men ofte tilsendt et produkt, som jeg kan prøve og give min egen anmeldelse af. Som jeg læser reglerne nu, så skal jeg skrive ‘sponsoreret indlæg’? Men jeg er jo på ingen måde forpligtet til at skrive positivt om produktet og så er det vel næppe spons? Jeg er meget forvirret. Der burde, som du skriver, være et skel mellem os der blogger ‘for sjov’ og de professionelle, der lever af det.
    Til gengæld synes jeg der er meget skjult spons i blogland og det gør (desværre) at jeg føler det nødvendigt at skrive at indlægget ikke er sponsoreret, hvis jeg deler erfaringer om produkter, jeg selv har købt. Kh. Birgitte
    PS. Sikke da en fin kommune du bor i, som har sådan en god app 😉 hehe…

    1. Jeg synes det er fint den måde du gør det på og jeg er helt enig med at det vil virke mere vildledende at smække en sponseret indlæg på sådan en. Det vil altså nok mere være en reklame. Men.. En ting de heller ikke har taget højde for at når man modtager et produkt som blogger, så skal man altså betale skat af det og så ejer man det jo og så er det vel pludselig ikke længere en reklame. Så jeg er virkelig forvirret..

      De her retningslinjer holder i hvert fald ikke pt.

  3. Jeg er én af de små bloggere, men får da sommetider enten betaling for et indlæg og tilsendt produkter.
    Jeg har ikke været opmærksom på de nye regler, men skriver altid “sponsoreret”, hvis jeg har fået penge for det og ellers skriver jeg noget a la… “Jeg har fået x tilsendt”..
    Men som du siger – det sker også at jeg får noget som slet ikke bliver omtalt – for det vigtigste for mig er, at jeg selv vælger… både hvad jeg skriver om og hvad jeg synes om det!!
    Jeg synes du gør det godt – og er god til at være objektiv omkring de ting du anmelder… det er det vigtigste!!

    1. Men umiddelbart er det så åbenbart ikke nok, i forhold til at overholde markedsføringsloven. Men som jeg også nævner til Birgitte, så er der jo lige skatten de ikke har taget højde for. Modtager vi bloggere produkter, så skal der jo betales skat af dem og så ejer vi dem vel i realiteten? Så lige nu så giver de retningslinjer ikke mening. De bør rådføre sig med skat og lave noget mere konkret og lave noget der differentiere mellem store og små bloggere, da der jo er alverdens forskel.

  4. Jeg kan godt forstå problematikken, at den umiddelbar virker sort-hvid, men hvis jeg sammenligner formuleringerne med paragraffer jeg i arbejdssammenhæng har skulle forholde mig til (helt andet område), så er formuleringerne for reklame og bloggere også åbent for fortolkning, kort sagt der er mange grålige toner mellem sort og hvid.

    Reglerne ser jeg som en god anledning til at få talt om hvordan man opfatter de forskellige kategorier.
    Personligt opfatter jeg selv reklame og sponsorerede indlæg som nogle hvor produktet er betalingsmidlet.
    Eks. et kosmetikprodukt er tilsendt som gave, uden krav om at det skal på bloggen, men det øjeblik det ramme bloggen som sponsoreret, omvendt er der krav om at det skal på bloggen, vil jeg opfatte det som reklame.

    Annonce og betalt indhold opfatter jeg ens og kan ikke helt lure hvad forskellen er, i det jeg opfatter det som om at der har været betaling involveret.

    De eneste jeg ikke rigtig kan lure hvor hører hjemme er affiliate, men det er fordi jeg ikke ved hvordan de fungerer.

    Årsagen til at jeg ser denne debat som værende en god idé, skyldes især Instagram, hvor jeg efterhånden lidt for ofte er stødt på billeder, hvor jeg overvejer om der er tale om glæde for et produkt, eller om det er skjult reklame.

    1. Som jeg også nævner til de andre, så er der jo ikke taget højde for det med skatten, så indtil det bliver taget med, så kan jeg ikke se hvor meget vi kan bruge retningslinjerne til.

      Jeg indrømmer gerne jeg glemmer at nævne på instagram om et produkt er tilsendt, jeg ser det måske bare som et slags andet medie end bloggen og derfor virker det ikke så vigtigt. Men det skal selvfølgelig også overholdes der. Der mangler der også lidt guides til på deres side. I det hele taget finder jeg ikke de her retningslinjer særlig gennemarbejdet og jeg håber inderligt at der vil blive gjort noget ved det. For lige nu så holder de bare ikke.

      Affiliate er vel en slags reklame/annonce. Så den er fin nok og kan også godt se at folk måske ikke aner hvad sætningen “Indlægget indeholder affiliatelinks” betyder. Så den har jeg egentlig ikke nogen problemer med at gøre opmærksom på. Hvilket jeg også gør i starten af mine indlæg. Problemet for mig er nok lidt mere de kæmpe bogstaver de så vil have man bruger.. Det skal nok skræmme nogen folk væk med så noget plastret til i starten af et indlæg :confused:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.