Ferie på Samsø

Ferien er jo for længst overstået og derfor tænkte jeg at smide et lille indlæg om vores ferie på Samsø sammen.

Jeg skrev jo om at turen var booket tilbage i februar og den levede klart op til forventningerne. Stedet var skønt og det var en forholdsvis billig ferie.

Billetterne til færgen bookede jeg i juni, lidt over en måned før vi skulle afsted og det var ikke noget problem.

Vi var der dog ugen før Samsø Festivalen, så jeg tænker at skal man afsted i den uge i stedet, så book ligeså snart billetterne til den er købt, da der virkelig er mange mennesker der skal derover.

Ferie på Samsø

Vi ankom søndag eftermiddag og havde haft frokost med i bilen, som vi spiste ved færgelejet i Kalundborg og om bord på færgen. Så der var egentlig kun at skulle finde noget aftensmad og der hentede vi pizza og lasagne fra en lokal biks i Ballen, der hed Don Juan og de har virkelig god pizza!

Mandag futtede vi længe rundt efter morgenmad, da vi var kommet lidt sent op, og endte Hos Mette, som var en lille bitte cafe i en baggård i Tranebjerg. Virkelig fin lille børnetallerken og hjemmebagte boller til morgenmad/frokost til en god pris.

Det virkede lidt op ad bakke og finde noget morgenmad/brunch på øen, men vi fandt ud af at Medborgerhuset i Tranebjerg har det normalt, men lige præcis om mandagen har de lukket, desværre.

Så jeg måtte på jagt efter noget morgenmad til de andre dage og der fandt jeg ud af at vi kunne købe os ind på morgenmadsbuffeten som Strandlyst Hotel har, man skal blot lige kontakte dem dagen før. Den var virkelig dejlig hyggelig atmosfære, men det er et virkelig eksklusivt sted og det kan man godt fornemme på omgivelserne. Men stadig en fin pris på morgenmaden, tror jeg gav 175 kr. for mig og Magnus, som er helt fint når det var buffet.

Efter vores morgenmads jagt var vi ude og køre lidt rundt og var forbi Dæj Glovi Grill og Minigolf, hvor vi prøvede deres minigolf bane, der er ganske udmærket og Magnus hoppede rundt på deres hoppepude bagefter.

Så kørte vi retur til vores airbnb og Magnus fandt hurtigt ud af at lege med to drenge der også boede på stedet, så de plaskede rundt nede på stranden og jeg kunne sidde i skyggen og slappe af.

Ferie på Samsø

Til aftensmad mandag kørte vi ned til Camping & Feriecenter Samsø ved Kolby, da jeg havde læst de havde stor grillbuffet med fri softice, som alle kunne komme forbi og spise med på, dog kun mandag, onsdag, fredag og lørdag.

Den var også ganske fin og der var mange mennesker på feriecenteret og tror mere eller mindre vi kom frem til det var så noget vi skulle næste år, altså et feriecenter 😉 Prisen for buffet var 189 kr. for voksne og børn under 12 år 99 kr. Hvilket jeg synes var en meget rimelig pris og maden smagte godt.

Tirsdag var vi så forbi Strandlyst Hotel til morgenmad og efterfølgende skulle vi ned og være med til at fange krabber på havnen i Ballen, men vi mødte op kl.10.20 og der var alt det gratis udstyr de stillede til rådighed altså snuppet.

Der ligger dog en brugs lige ved siden af havnen så man kan gå derover og købe udstyret. Men jeg var sgu lidt for nærig til at købe noget udstyr der måske skulle bruges en times tid.

Så vi satte snuden mod Camping & Feriecenter Samsø igen, da de havde en del aktiviteter man kan lave, hvis man køber en billet til 40 kr. Det kan der læses mere om her. Der købte vi også frokost, det var ikke buffet, men der kunne man bestille fra deres menu og det var ganske god mad. Jeg fik en cafeburger og Magnus fik nuggets. Vi var begge svært tilfredse med det 😛

Vi brugte et par timer der og kørte så til Brundby Rockhotel, da der skulle være noget sjov for børn med dans og rytmik. Men da vi havde fået en pandekage udenfor og det så småt startede så ville Magnus ikke være med, meen jeg tror også det var for lidt mindre børn end ham 😛

Ferie på Samsø

Så vi kørte til den modsatte ende af øen, da jeg havde lovet vi skulle forbi Casa Tua og spise is, (trods vi lige havde indtaget pandekage med is) og der var virkelig mange mennesker der, men det var forståeligt for det var virkelig god is, vi endte dog med at måtte smide den ud da det var så varmt at den smeltede udover det hele da der var to kugler, så et tip er klart at nøjes med en enkelt kugle til børn, men det var klart turen værd 😀

Aftensmaden tirsdag var på Restaurant Dokken på Ballen Havn. I den dyrere ende, men virkelig god mad. Dog lidt skuffende Magnus valgte at få frikadeller frem for lækker friskfanget fiskefilet. Tsk børn 😛

Onsdag morgen hoppede vi endnu engang forbi Standlyst Hotel til deres morgenmadsbuffet og kl.10 skulle vi være ude af vores airbnb, og så var der et par timer til vores færge sejlede, så der kørte vi bare afsted og endte ved Vesborg Fyr, nede på det sydlige Samsø.

Frokosten indtog vi hos Tante Tut og Onkel E’s bistro i Kolby Kås, det blev til en omgang smørrebrød til os hver. Vi fik hver en lækker fiskefilet med hjemmerørt remoulade og citron. Virkelig lækkert og blev 160 kr. for to madder og 2 sodavandog det synes jeg var en helt fin pris. Hyggeligt sted i øvrigt!

Ferie på Samsø

Vi sluttede af med at køre igennem Permelille hvor Samsø Gårdbutik ligger, der sælges alt fra Samsø souvenirs til lokalt produceret tøj i uld og alt hvad man kan tænke sig. Derfra kørte vi til færgen i Hou og retur til Sjælland.

Vi nåede egentlig det meste jeg havde planlagt, dog ikke Labyrinten, da jeg ikke turde tage chancen med min solallergi.

Hvis andre har tips til ferie på Samsø, så meld endelig ind, da jeg er sikker på det altid er godt med gode ferietips.

Jeg havde også hentet lidt fra da Emily var på Samsø et stykke tid før vi skulle derover og det var blandt andet derfor vi var forbi Casa Tua. Og ellers vil jeg anbefale at tage et kig på VisitSamsø.dk og jeg kan da kun anbefale på det kraftigste at holde ferie på Samsø, i hvert fald en gang i livet 😉

Vil man se lidt mere til vores ferie live, så ligger der et højdepunkt på min Instagram @rijah der hedder Sommerferie2019.

2 comments

1. Tak for en rigtig fin artikel, som jeg faldt over i min research.

Jeg knuselsker Samsø og er i gang med at planlægge familiesommerferien til øen, som efter min mening sagtens kan konkurrere med Bornholm og de fleste andre populære danske ferieøer. En pizza hos Don Juan en lun sommeraften i sommerferien 2020 skal helt klart afprøves 🙂